Filary Skutecznej Komunikacji Online w XXI wieku.

Od dawna wiadomo, że Social Media to jedno z najlepszych narzędzi do budowania biznesu w XXI w., szczególnie dla nowych przedsiębiorców. Ciągłe aktualizacje pozwalają nam poszerzać gamę możliwości, docierać do nowych potencjalnych odbiorców, a dla tych, którzy lubią eksperymentować pozostawiają one przestrzeń na rozwój kreatywności.

Mimo tych udoskonaleń i nieskończonych możliwości, jest coś jeden ważniejszy o ile nie najważniejszy element na który każdy przedsiębiorca powinien zwrócić uwagę. Są to FUNDAMENTY nie tylko w marketingu czy brandingu, ale przede wszystkim w obszarze komunikacji. Tym wpisem rozpoczynam cykl dot. filarów w komunikacji, każdy z nich będzie poszerzany w następnych postach.

FILAR I – Klaryfikacja i świadomość

Ten obszar jest tak naprawdę przepustką do dalszych działań biznesowych oraz rozwojowych. Klaryfikacja to nic innego jak szczegółowe ustalenia:

  • Kim jest nasz klient docelowy;
  • Co w naszym biznesie przynosi pieniądze;
  • Cele roczne, kwartalne i miesięczne;
  • Ustalenie jaki konkretny problem rozwiązuje nasza firma;

Określenie klienta docelowego pozwala nam na zadbanie o doskonały przekaz, który trafi do danej grupy osób, posiadającej specyficzny problem, który możemy rozwiązać. Im bardziej sprecyzowany awatar idealnego klienta, tym łatwiej będzie Ci stworzyć oferty sprzedażowe oraz tworzyć dla niego treści, co przyciągnie ich szybciej do Twojego biznesu.

Kontrola finansów oraz określenie z czego w zasadzie firma ma się utrzymywać jest kluczowe dla przepływu finansowego. Świadomość tego, co w firmie przynosi największe dochody pozwala nakierować działania na lepszą dystrybucję produktu lub usługi, oraz sprawne uzupełnienie luk budżetowych.

Idąc do celów i rozwoju firmy należy pamiętać, że wszelkiego rodzaju osiągnięcia mogą być mierzone poprzez wyznaczenie celów. Zaczynamy od wizji rocznej lub półrocznej, rozbijając ją na mniejsze – kwartalne i miesięczne, tym samym mając lepszą kontrolę i wgląd w to, co się dzieje. Co działa, a co należy usprawnić.

ZRÓB TO DZIŚ:

  • Szczegółowo określ rodzaj klienta, z którym chcesz pracować. Opisz jego osobowość, wiek, zainteresowania, problemy, pasje, jak spędza wolny czas, jakie strony przegląda w wolnym czasie, jego zarobki, związek i jak on wygląda, czy ma dzieci, czego oczekuje, jakie marki lubi i dlaczego, jakie ma predyspozycje zakupowe, co najbardziej ceni przy zakupie usług lub produktów.
  • Określ swoje cele i wizję biznesu na 6 miesięcy. Zapisz w czasie dokonanym, jak wygląda Twoja firma za 6 miesięcy od dziś.
  • Wypisz wszystkie usługi i produkty, ich koszty producji oraz cenę sprzedaży. Zobacz jak wiele musisz ich sprzedać, aby osiągnąć swój cel finansowy każdego miesiąca.

FILAR II – Odpowiedzi na decydujące pytania

Każdy klient poszukujący rozwiązań na swoje problemy oczekuje szybkiego dotarcia do odpowiedniej osoby. Przeglądając setki profili i stron www, oczekują oni nawiązania dialogu, który zacznie się przede wszystkim od jasnego przekazu ze strony przedsiębiorcy.
Każdy obserwujący docierając do naszych profili oraz używając naszych stron www oczekuje:

  • Klarownego przekazu m.in szybkiej odpowiedzi na pytanie “Kim jestem?” “Co robię?” “Komu pomagam i jak?”
  • Szybkiego dostępu do darmowych wartościowych materiałów;
  • Wyraźnej drogi komunikacji;

Im mniej czasu osoba z zimnego rynku spędzi na poszukiwaniu odpowiedzi na powyższe pytania tym szybciej zostanie ona naszym klientem. Dzieje się tak ponieważ klienci od zawsze stawiają na wygodę. Również nasz mózg uwielbia pozostawać w sferze komfortu. Uwielbia proste rozwiązania, dlatego im bardziej ułatwimy docieranie naszym potencjalnym klientom do nas – tym lepiej dla firmy, widoczności oraz późniejszego rozgłosu.

ZRÓB TO DZIŚ:

  • Przygotuj prostą i krótką biografię na swój temat uzupełniając schemat: “Jestem [kim/profesja] i pomagam [komu] [w czym/osiągnąć co] [poprzez – tutaj Twoje usługi/produkt];
  • Przygotuj swoją stronę na przyjęcie nowego klienta; niech banner, który widzi zaraz po wejściu informuje go kim jesteś i jak możesz mu pomóc;
  • Przygotuj menu główne strony tak, aby zawierało tylko najważniejsze elementy, które odbiorcy mają przeglądać.

FILAR III – Unikaj pułapki Social Mediów

Może być tak, że jednego dnia wszystkie serwisy społecznościowe zostaną wyłączone. Oznacza to mniej więcej tyle, że stracisz wszystkie poprzednie treści, video, posty, zdjęcia. Dlatego nie należy budować biznesu tylko i wyłącznie przy użyciu mediów społecznościowych.

Strona WWW oraz lista mailingowa to dwie bazy, których jesteś właścicielem. Na stronie znajduje się Twoja oferta, często także sklep, blog czy inne materiały, z których mogą skorzystać potencjalni klienci, a mogą one okazać się kluczowe przy zamknięciu sprzedaży. Twoje media społecznościowe powinny generować ruch na stronę WWW, nie odwrotnie.

ZRÓB TO DZIŚ:

  • Usuń ze strony WWW odnośniki do Social Mediów, natomiast na wszelkich profilach dodaj link do swojej strony;
  • Wybierz dodatkowy format dzielenia się treścią np. blog lub przenieś najbardziej wartościowe i popularne posty z social mediów na stronę.

FILAR IV – Baza Mailingowa

Baza mailingowa to jedyna w pełni kontrolowana przez Ciebie kolekcja kontaktów do klientów oraz potencjalnych klientów, a także potężne narzędzie do reklamy. Na podstawie listy zaledwie 100 osób, które wcześniej kupiły od Ciebie lub zwyczajnie zapisały się do Twojego newslettera jesteś w stanie stworzyć bazę 1 mln+ podobnych użytkowników, którzy zobaczą Twoje reklamy oraz treści.

Poza tym, trafiasz bezpośrednio do ich skrzynki mailowej, w której możesz nawiązać bezpośredni dialog. Wiele osób, które uważa, że email marketing nie działa, zwyczajnie podchodzi do tego od złej strony.

Zapraszając kogokolwiek do zapisania się do naszej listy mailingowej potrzebujesz zaoferować mu darmową wartość np. ebook czy darmowy kurs jest to tzw. FREEBIE. Następnie pozwól mu siebie poznać. Zawsze wchodzisz do świata swoich klientów próbując rozwiązać ich problemy – niech tym razem będzie odwrotnie. Kolejny email, który dostają od Ciebie, po dostarczeniu FREEBIE, powinien przedstawić Ciebie, Twój biznes oraz zaoferować kolejne darmowe rozwiązanie. Kolejny natomiast to referencje od Twoich klientów, a jeżeli ich nie posiadasz – blog lub wideo, które dostarczy wartości. I dopiero po tym – przejdź do sprzedaży.
Zaproś, nurtuj, sprzedawaj. Pokazuj CO, sprzedawaj JAK.

ZRÓB TO DZISIAJ:

  • Pomyśl o freebie i zaoferuj darmową wartość w zamian za zapisanie się do newslettera;
  • Pamiętaj, aby Twoje freebie było połączone z ostateczną płatną ofertą, aby odbiorcy mieli przedsmak pracy z Tobą;
  • Freebie powinno pomóc rozwiązać po części najbardziej palący problem Twojego klienta, pomyśl jak DZISIAJ możesz mu pomóc.

FILAR V – CIĄGŁOŚĆ, SPÓJNOŚĆ I KOMUNIKATYWNOŚĆ

Ostatnim filarem jest spójność. W wyglądzie marki oraz w drodze sprzedażowej i komunikacji. Zaczynając od komunikacji, trzymaj się ściśle określonych ram tematycznych, najlepiej każdego miesiąca wybrać główny problem, który poruszysz i tworzyć treści wokół niego. Określ 3 główne tematy przewodnie, w ten sposób szybciej trafisz do zainteresowanych, zbudujesz społeczność, a później – poszerzaj.

Dziel się nie tylko wiedzą specjalistyczną, nie tylko edukuj, ale także inspiruj i dziel się tym, co dzieje się w Twoim biznesie od kuchni. To decydujące elementy, które ułatwiają nawiązywanie nowych kontaktów, oraz kiedy Ty się otworzysz – to samo stanie się w Twojej społeczności. I ostatnie – unikaj automatyzacji. Bądź jak najczęściej ze swoimi klientami. Pamiętaj, ilość like czy followersów może i dobrze wygląda, jednak sam numer czy wykupieni obserwujący nie zostaną Twoimi klientami.

Budując markę – szczególnie jeżeli chodzi o marketing pamiętaj o spójności wyglądu oraz przekazu, a także tonu Twojej marki. Im bardziej zbliżona ona do Twojej osobowości tym lepiej. Im bardziej autentyczny będziesz tym łatwiej i skutecznej będziesz mógł rozwijać swój biznes i poszerzać zasięgi. To właśnie dzięki temu, że opowiesz swoje prawdziwe historie i otworzysz się przed innymi, możesz zyskać klientów na całe życie.

Niezależnie od tego na jakim poziomie jest Twój biznes i Twoja marka, zachowuj ciągłość w tworzeniu oraz publikowaniu. Jeżeli chcesz zwiększyć zasięg czy oglądalność – przyzwyczaj swoich odbiorców do serii, które będziesz publikować danego dnia w tygodniu. Jeżeli zdecydowałeś się publikować raz na tydzień, trzymaj się tego. Dzięki temu Twoi obserwujący będą wiedzieć o której mają być aktywni na Twoich profilach. W tym wszystkim pamiętaj o wartości, nie ilość, ale jakość.

ZRÓB TO DZIŚ:

  • Wybierz 3 główne obszary treści w swoim biznesie. Trzy główne nurty tematyczne, o których będziesz pisać i uczyć;
  • Określ kiedy, o której i gdzie będziesz publikować te treści;
  • Określ 3 kolory oraz 3 fonty, których będziesz używać przy graficznym opakowaniu swojej marki. Korzystaj z nich przy tworzeniu grafik, używaniu zdjęć i publikowaniu treści online. Dzięki temu stworzysz rozpoznawalny branding kojarzący się z Twoją firmą.


PODSUMOWANIE


Wprowadzając nawet drobne zmiany do swojego biznesu używając tych filarów jesteś o krok bliżej do upragnionego sukcesu. Tutaj liczy się ciągłość oraz wytrwałość. Biznes w XXI wieku to przede wszystkim komunikacja oraz autentyczność, coś czego Twoi odbiorcy oczekują to bycie częścią czegoś większego. Twoja kreatywność a także otwartość jest w stanie im to zaoferować. Pozostawaj w ciągłym kontakcie ze swoimi odbiorcami, dziel się wartością, narzędziami, wskazuj drogę do skutecznego rozwiązania ich problemów. Zawsze bądź nastawiony na wspieranie oraz budowanie jak najlepszego doświadczenia Twojej marki.

Krystian Wyszomirski
Latest posts by Krystian Wyszomirski (see all)